Motyw fali

Metoda K. Lewita

Karel Lewit – ojciec medycyny manualnej. Metoda K. Lewita jest metodą manualną, diagnostyczno-terapeutyczną, polega na stosowaniu pasywnychi aktywnych technik mobilizacjii manipulacjiw celu przywrócenia prawidłowego funkcjonowania stawów kręgosłupai stawów obwodowych.

Wskazania do leczenia manualnego nie wynikająz mechanicznego rozpoznania, leczz analizy patogenetycznego łańcucha zaburzeń oraz czynników, którew danym momencie je wywołują.

Metoda ta ma zastosowaniew następujących dolegliwościach:

• bóle kręgosłupa (na wszystkich odcinkach)
  • rwa barkowa
  • rwa kulszowa
  • bóle głowy/migreny
  • zawroty głowy, szumw uszach
  • blokady powstałew wyniku urazów komunikacyjnychi sportowych

PNF - Proprioceptive Neuromuscular Facilitation

Terapia opiera się na przywróceniu utraconych funkcji potrzebnych do życia codziennegoi czynności samoobsługi. Postrzega pacjentaw sposób całościowy, wykorzystując do terapii zdrowei silne regiony ciała. Umożliwia to pełne wykorzystanie rezerw tkwiącychw organizmie, motywuje do dalszego działania,a co najważniejsze zapewnia bezbolesną pracę. W terapii PNFw zależności od potrzeb pacjenta, wykorzystywane są techniki uczące ruchui koordynacji, stabilizujące, rozluźniające, mobilizujące, przeciwbólowe. Ze względu na szerokie możliwości oddziaływania PNF może być wykorzystywany zarównou pacjentów neurologicznych szczególnie po udarach mózgu jak równieżw ortopedii, pediatrii, chorobach nerwowo-mięśniowych, wadach postawy czy skoliozach.

Taping

Metoda uaktywniająca proces zdrowienia organizmu przy użyciu taśm elastycznych. Taśma poprzez swe oddziaływanie mechaniczne unosi nieco skórę, tworząc pod nią więcej przestrzeni, co usprawnia przepływ krwi żylneji limfy oraz zmniejsza kompresje na receptory bólowe. Taping oddziałuje na mięśnie, powięzi, stawy, układ limfatycznyi nerwowy.

Główne działanie to:

• zmniejszenie dolegliwości bólowych
  • normalizacja napięcia mięśniowego,
  • aktywacja układu limfatycznego,
  • poprawa funkcji mięśnii stawów
  • zwiększenie zakres ruchu
  • poprawa mikrokrążenia

Może być stosowana jako metoda terapeutyczna lub jako uzupełnienie innych metod fizjoterapeutycznych.

McKenzie

Metoda McKeziego to system diagnostykii leczenia zespołów bólowych kręgosłupai kończyn, oparty na znajomości wzorców bólowychi analizie zachowania się objawów, zarównow wywiadzie jak iw badaniu przedmiotowym. W terapii wykorzystuje się pozycjonowanie pacjenta oraz stosowanie przez niego odpowiednio dobrego ruchu leczniczego. U niektórych pacjentów konieczne jest zastosowanie przez terapeutę specyficznych procedur manualnych. Zaletą tej metody jest nie tylko pozbycie się bólu, ale także nabycie prawidłowych nawyków ruchowychi zapobieganie nawrotom.

Mulligan Concept

Metoda Mulligana polega na połączeniu biernych mobilizacji stawowychz aktywnym ruchem pacjenta. Ruch połączonyz mobilizacją stawu wykonywany jestw możliwie pełnym bezbólowym zakresie,a na końcu fizjologicznej granicy ruchu terapeuta dodaje pasywny docisk. W celu utrwalenia efektu terapii po zabiegu można stosowaću pacjenta plastrowaniew skorygowanym ustawieniu stawu. Metoda Mulligana ma szerokie zastosowanie we wszelkich dysfunkcjach stawowych wynikającychz mechanicznego zaburzenia ruchuw stawach.

Kaltenborn-Evjenthem

Terapia stosowana główniew przypadku dysfunkcjiw układzie kostnym oraz mięśniowym stawów kończyn oraz kręgosłupa. Osiągnięcie zamierzonych efektów możliwe jest dzięki zastosowaniu technik trakcyjnych, mobilizacji tkanek miękkich, mobilizacji stawów, mobilizacji struktur nerwowych oraz ćwiczeniom, utrzymującymi poprawiającym ruchomość tkanek miękkich, stawówi struktur nerwowych.

Terapia uciskowa, Punkty spustowe

Punkty spustowe to wrażliwe miejscaw mięśniacho wzmożonym napięciu, które są bolesne pod wpływem uciskui powodują ból promieniujący oraz inne objawyw obszarach ciała odległych od miejsca drażnienia. Terapia punktów spustowych wykorzystuje różne formy uciskui ruchów we wrażliwych miejscachw tkance mięśniowej. Celem terapii jest uwolnienie się od bólui poprawa zaburzonych wzorców ruchowych.